
Algemeen
- Vooral: nog te snel verkeer met veel lawaaihinder en vaak galmende muziek liefst met harde bassen
Vooral ‘s avonds is het langs de straatkant ONMOGELIJK om een venster open te zetten om te verluchten laat staan om tijdens de hittegolven met open venster te slapen … Dat is slopend! [1] - Een groot gebrek aan parking om te parkeren maar ook om tijdelijk stil te staan [2]. Dat is zeer stresserend.
- Bewoners die na werktijd thuiskomen, voor het af- en opladen van passagiers, bagage of koopwaar om nog niet te spreken van parking voor (kortstondige) (technische of medische) dienstverlening…
- Op de voet gevolgd door het zwerfvuilprobleem
- Een minderheid van zowel bestuurders als voetgangers laten walgelijk VEEL vuilnis achter. Nog niet iedereen ruimt hondenpoep op. De duikers zitten vol vuil wat een risico inhoudt!
- Geen plaats meer voor groen meer dus ook minder verkoeling en meer vervuiling
- De zogenaamde ‘groene’ oases binnen de nieuwbouwprojecten zijn opsmuk en geen structureel groen.

Bezorgdheden bij het bereikbaarheidsplan
Wat met de invloed op het verkeer na de sluiting van het ’t schip en andere veranderingen samen met de in gebruik name van de Donysite en wat met de bezoekers van de site/zaal? Waar gaan die parkeren?
Er is dus bijkomende hinder, maar niet meer handhaving en erger, een onbillijke verdeling van de hinder. Soms hoort men een compleet misbruikt argument in de trend van “U heeft gekozen om op een invals- of uitvalsweg of doorgang te gaan wonen”. Het verkeer evolueerde zeker mede door de veelheid aan bouwprojecten in de omgeving. Ook al zouden die nodig zijn dan moet men in zo een geval maatregelen treffen tegen bijkomende hinder. En als dat echt niet kan, zorgt men op zijn minst voor een billijke herverdeling van de hinder en geen ophoping ervan op ten nadele van een minderheid van stadsbewoners. Het gaat om de gezondheid en het welzijn van IEDEREEN, niet om een bijkomstige comfort probleempje. Als het gaat om betonnen projecten en nood aan woningen worden we verondersteld “modern” te denken, als het gaat over gebrek aan groen, toegenomen vuilnis, meer warmte door beton en steen en meer lawaai dan hebben we er zelf voor ‘gekozen’, en gaat men voorbij aan het oorzakelijk verband tussen volbouwen en de gecreëerde hinder. Dat is tegenstrijdig en voelt aan als zeer onrechtvaardig.
[1] De invloed van zone 30 is al voelbaar maar nog veel te weinig toegepast. Lawaai is er ‘s avonds ook door voetgangers.
[2] De publieke parking aan de Alexianen met zijn democratisch tarief (voor bewoners) is een goede zaak maar RUIM onvoldoende tav de dagelijkse normale essentiële stilstaan- en parkeernood in de straat (en de omgeving).