Ondoordacht project leidt tot verkeersellende en voorspelde overlast in andere straten

Persbericht
12 augustus 2023
Tienen – Naar aanleiding van de start van de werken aan het Schipplein hebben bewoners vandaag nogmaals hun ongenoegen geuit over de gang van zaken. Ze zijn verontwaardigd over de snelle start van de werken en het niet nakomen van gemaakte beloftes.
Buurtbewoners blijven zich verzetten tegen de plannen voor ‘t Schip om een bijkomend stukje Gete open te leggen en de bestaande brug niet te laten liggen. Op 1 augustus zijn de werken gestart, zonder toegeving of aanpassing aan het project. Nergens werd rekening gehouden met opmerkingen of verzuchtingen van betrokken buurtbewoners. Meer nog, er werd zelfs niet gewacht op het eind van de vergunningsprocedure om de werken te starten!
Waarom er zo snel gestart moet worden en tussenoplossingen – bvb om de brug te laten liggen – niet werden overwogen is een raadsel. Maar ondertussen werden beloftes vanwege het stadsbestuur niet nagekomen. Zowel aan de oppositie (Commissieverslag – 14/12/2022) als op overlegmomenten met bewoners werd expliciet beloofd om proefopstellingen te doen voor de werken van start zouden gaan.
Daanaast werden ook maatregelen beloofd om de overlast voor bewoners en omliggende straten tijdens én na de werken tegen te gaan. Door de snelheid waarmee het project blijkbaar moet uitgevoerd worden, is van beide beloftes niks in huis gekomen. Dat het stadsbestuur beweert dat er na overleg “een akkoord zou zijn met de buurt” over het project, zet dan ook heel wat kwaad bloed (ROB tv – 25 juli).
Rampzalige gevolgen nu al zichtbaar
Ondertussen wordt al wel duidelijk wat de gevolgen zijn van een ondoordacht project – namelijk het doorknippen van de Beauduinstraat – met grote impact op de mobiliteit en leefbaarheid,
De omleiding voor de werken, die later grotendeels de definitieve circulatie zal worden, toont nu al aan welke verkeersellende en onveilige situaties een groot deel van de binnenstad te wachten staan. Dat autobussen in een smalle fietsstraat 300 meter achteruit rijden omdat het Schipplein niet meer bereikbaar is, getuigt hoe lichtzinnig er omgegaan wordt met belangen van bewoners en weggebruikers.
Ook wordt nu voor iedereen duidelijk hoe nefast de blijvende impact is op de leefbaarheid van de omliggende straten. De as Bostsestraat-Grote Bergstraat is op dit ogenblik al overbelast en onleefbaar omdat de straten niet voorzien zijn om te fungeren als drukke invalsweg en route voor doorgaand verkeer. Het verkeer dat via de Beauduinstraat de binnenstad niet meer kan bereiken, verplaatst zich grotendeels naar deze straten. Uit cijfers van telraaam.net blijkt dat het verkeer op deze as met maar liefst 20 tot 25% steeg de dag na de start van de werken aan het Schipplein. Dit zal in de toekomst alleen maar verergeren.
Die nefaste ontwikkeling voor de bewoners is niet verwonderlijk en was te verwachten. Het is de logica zelve en er werd dan ook meermaals voor gewaarschuwd. De verkeersonderzoeken die buurtbewoners zelf uitvoerden, tonen dit bovendien heel duidelijk aan. Ook in andere aanpalende straten zal de impact drastisch en nefast zijn.
Nochtans stelde het stadsbestuur heel stellig dat dit absoluut niet het geval zou zijn!
Breekpunt: brug over Gete
Het mobiliteitsonderzoek (Bereikbaarheidsplan) dat het project aan het Schipplein en het weghalen van de brug, moet onderbouwen en verantwoorden zou “afdoende aantonen” dat er “geen tot weinig impact” zou zijn voor de omgeving.
Volgens de beleidsmakers zou de St-Truidensepoort en de Beauduinstraat quasi niet gebruikt worden en bovendien zou het weinige verkeer er enkel lokaal zijn. Maar het mobiliteitsonderzoek van de stad toont dit hoegenaamd niet aan. In die hele studie zijn er geen cijfers, geen data om dit te onderbouwen.
Het gebruik van de claim “voornamelijk lokaal verkeer” door het stadsbestuur is op zijn zachtst gezegd hoogst merkwaardig. Het verkeersonderzoek dat buurtbewoners zelf organiseerden is veel uitgebreider en bevestigt wat weggebruikers en buurtbewoners al jarenlang weten. Het toont overduidelijk aan dat 75% van het verkeer daar net niet lokaal is. Bijgevolg heeft het doorknippen van de Beauduinstraat en het omdraaien van rijrichtingen wel degelijk een zeer grote negatieve impact op de omgeving.
De realisatie van ’t Schip voorziet in het omkeren van de rijrichting van de Beauduinstraat en het woonerf Paardebrugstraat. Die zullen dan fungeren als dé uitgaande poort voor dat deel van de stad. Voor de bewoners daar zal dat zorgen voor een opmerkelijke toename van het verkeer wat de leefbaarheid niet ten goede zal komen.
Nochtans beweert het stadsbestuur dat het project ’t Schip de “levenskwaliteit zou vergroten”. Indien de brug over de Gete gewoon zou blijven liggen, zou dit misschien voor een groot deel van de bewoners inderdaad het geval kunnen zijn. De huidige verkeerscirculatie zou dan immers behouden kunnen blijven. Een andere mogelijkheid om een “ontmoetingsplek” te creëren zou een opwaardering kunnen zijn van de 500meter Gete die er nu al open, maar verwaarloosd bijligt.
Omdat de stad Tienen alternatieve denkpistes zelfs niet wil overwegen, blijven buurtbewoners dan ook vastbesloten het verzet tegen de plannen niet op te geven.
Voor meer informatie, cijfers en verkeersonderzoeken:
Steven Demedts 0468 41 58 82
steven.demedts@live.be
www.bereikbaartienen.be